RIBW K/AM behaalt opnieuw kwaliteitskeurmerk HKZ

13 augustus 2019

RIWB K/AM heeft begin augustus opnieuw het HKZ-certificaat behaald. Dit keer toetste DEKRA, de organisatie die de kwaliteitsaudit afnam, op basis van het relatief nieuwe normenkader voor Zorg en Welzijn, een overstap van het ‘oude’ GGZ-schema.

De herstelondersteunende zorg staat centraal in de organisatie en wordt breed gedragen, constateert DEKRA. De organisatie complimenteert RIBW K/AM voor de wijze waarop het aan de slag is gegaan met de vastgestelde verbetermaatregelen.

Adviseur kwaliteitsbeleid Katrijn Prins: “We zijn trots op onze organisatie dat we, ook in deze tijden van veranderingen door ons kwaliteitsbeleid - ingebed in Vitaal Verder - kwalitatief goede begeleiding bieden. Begeleiding die het welbevinden van cliënten vergroot.”

Cliënt centraal

RIWB K/AM heeft voor het nieuwe normenkader gekozen omdat het beter aansluit bij de ontwikkeling van RIBW K/AM, met name ons uitgangspunt: cliënt centraal.Er ligt een grotere verantwoordelijkheid bij de organisatie om alleen de meest kritische processen vast te leggen. Dat is niet altijd eenvoudiger. In het GGZ-schema werd meer voorgeschreven.

DEKRA noemt in het rapport mooie voorbeelden van initiatieven door medewerkers om de begeleiding van cliënten efficiënter uit te voeren.

Veiligheidsbeleid

RIWB K/AM heeft dit keer de nodige aandacht gegeven aan het veiligheidsbeleid.

  •  Er wordt gestuurd op financiële en inhoudelijke speerpunten
  •  Medewerkers en cliënten worden zo veel mogelijk betrokken bij de ontwikkeling van (veiligheids-)beleid
  •  Voor de nieuwe privacywet de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is een start gemaakt met uitvoeren van privacy impactanalyses bij nieuwe projecten of procesherzieningen.

Wat is HKZ?

Het keurmerk van HKZ (Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector) staat voor duurzame kwaliteitsverbetering in zorg en welzijn.
Een organisatie met het HKZ-keurmerk heeft intern de zaken goed op orde, stelt de klant centraal en werkt voortdurend aan het verbeteren van de zorg- en dienstverlening.
Lees meer: https://www.hkz.nl/

Begin 2020 zal DEKRA de effectiviteit van deze maatregelen opnieuw toetsen.
Katrijn Prins: “We zien de toetsing met vertrouwen tegemoet.”

Meer weten?

Meer over onze visie en kwaliteitsbeleid vindt u bij  Over ons