Onze medewerkers doen hun best om je zo goed mogelijk te begeleiden. Toch kan het gebeuren dat je niet tevreden bent. Je bent teleurgesteld, hebt iets vervelends meegemaakt of vindt dat iets beter kan. Vertel het aan ons! Wij nemen iedere melding van een klacht serieus en zien die als een kans om ons werk te verbeteren. Voor vragen over de klachtenprocedure kun je altijd terecht bij je begeleider.
Het liefst zien we dat een klacht zo snel mogelijk wordt besproken. Bespreek je klacht direct met diegene over wie de klacht gaat. Mocht je er samen niet uitkomen, dan kun je ook contact opnemen met de klachtenfunctionaris clienten.
We vinden het belangrijk dat klachten van cliënten en hun familie goed behandeld worden en dat iemand kan bemiddelen bij deze klachten. Daarom hebben we een klachtenfunctionaris cliënten aangesteld. Hiermee voldoen we aan de wetgeving en bieden we de klager (cliënten en hun familie) en ons als zorgaanbieder meer kans op een bevredigende oplossing. Ook kunnen we op deze manier goed leren van klachten.
Wie is de klachtenfunctionaris cliënten?
Robbert Fossen is de nieuwe klachtenfunctionaris voor cliënten die begeleiding krijgen van RIBW K/AM. Hij is niet bij ons in dienst en werkt daardoor onafhankelijk. Robbert is werkzaam bij Quasir, een expertisecentrum voor klachten, calamiteiten, geschillen en cliëntvertrouwenswerk in de zorg. De nieuwe klachtenfunctionaris cliënten is 8 uur per week voor ons beschikbaar, elke maandag- en donderdagochtend. Robbert Fossen is bereikbaar via het mailadres: klachtenfunctionarisclienten@ribw-kam.nl en telefoonnummer: 06 2731 5753.
Wat doet een klachtenfunctionaris cliënten?
De klachtenfunctionaris cliënten is direct bereikbaar voor de individuele klager (cliënten en hun familie) én voor de zorgverlener. Hij luistert naar het verhaal van betrokkenen en geeft informatie en advies over klachtmogelijkheden, rechten en plichten. Hij streeft naar een bevredigende oplossing voor beide partijen. De klachtenfunctionaris cliënten houdt beide partijen op de hoogte.
Om de kwaliteit van de zorg te verbeteren en toekomstige klachten te voorkomen, levert de klachtenfunctionaris cliënten een (anonieme) rapportage. Hierin schrijft hij ook voorstellen voor verbetermaatregelen.
De klachtenfunctionaris cliënten kan ook preventief worden ingezet, denk hierbij aan ondersteuning en begeleiding om verwachte onvrede te voorkomen.
Hoe verloopt het traject van klachtenafhandeling van cliënten?
Wil je liever een schriftelijke klacht indienen bij RIBW K/AM? Dan heb je de volgende opties:
Heeft behandeling van je klacht door RIBW K/AM niet een voor jou bevredigend resultaat? Dan kun je een klacht indienen bij de externe klachtencommissie. Die commissie is onafhankelijk van RIBW K/AM en heeft een eigen reglement. Een klacht indienen kan via het klachtenformulier van de externe klachtencommissie op onze website.
Naast het indienen van een klacht kun je ook melding doen van een incident. Het verschil met een klacht is dat een incident een gebeurtenis is, waardoor je schade of letsel hebt of had kunnen ondervinden. Of nog kunt ondervinden.
Meer informatie vind je op: www.ribw-kam.nl/incident.